Groep 8A

Meester Willem

 

Hartelijk welkom in het nieuwe schooljaar 2019-2020!
Op deze site wordt regelmatig iets geschreven over het wel en wee van onze groep.
We proberen u zoveel mogelijk op de hoogte te houden van allerlei leuke en belangrijke zaken die dit schooljaar plaats zullen vinden.

BERICHTEN

07 feb 2020 - Nicky: de week van 3-2
Preview foto Gekke woensdag.

De meester was verrast, omdat een kwart van de klas er heel raar uit zag.

Daveney had haar pyjama aan, Stefan had een scheiding, David had ook een scheiding maar dan aan de linkerkant, Arda had staartjes in zijn haar, Rozemarijn had 4 knotten in haar haar, Izabella had twee knotten in haar haar en twee losse dunne haartjes en een kersttrui, Minne had een kersttrui aan, Céline had twee lange sokken van de mc Donalds over haar broekpijpen, Sascha had haar hockeykleding aan en ik, Nick, had mijn T-shirt en mijn trui binnenstebuiten.

Na woensdag wilden meer kinderen mee doen, maar we hebben afgesproken dat gekke woensdag voortaan op de eerste woensdag van de maand is.


17 jan 2020 - Vito: bezoek aan het Edith Stein College
Vrijdag 17 januari: We kwamen binnen bij het Edith Stein en werden ontvangen door meneer van Steijn, hij begeleidde ons naar het lokaal Engels en hij praatte wat over wat we vandaag gingen doen terwijl wewachtten op de juffrouw van Engels. Het duurde niet lang, of de juf kwam binnen. We begonnen met een blad met een vorm van een menselijk lichaam  en we moesten alle ledematen in het Engels opschrijven.  Dat was best moelijk maar het lukte veel kinderen om over de tien te komen. Toen kregen we een blad in het Engels, er stonden allemaal familieleden op bijvoorbeeld (oma, broer, neef, moeder) Die moesten we in het Engels opschrijven.

Toen gingen we naar biologie. Daar moesten we een stuk blad van waterpest op een stukje glas doen en daar een nog dunner stukje glas overheen. En dan onder de microscoop,  dan kon je de cellen zien en als je een ander andere lens erin deed kon je het heel anders zien; groter, kleiner of daartussen in en dan moest je dat tekenen. Toen we klaar waren, gingen we naar de uitgang en daar kregen we een kladblok met pen.


17 jan 2020 - Sem: de week van 13-1
Maandag: De eerste dag van de cito was erg spannend. In het weekend daarvoor had de meester een bericht gestuurd dat je goed moest uitgerust zijn. Om half 10 begonnen we met de cito. Het eerste onderdeel was begrijpend lezen. We maakten de voorbeeld opgaven en de meester legde wat uit. En toen begonnen we aan het onderdeel. Het tweede onderdeel was basisbewerkingen. Dat was rekenen op de Chromebook. Dat deden we voor het eerst dus het was spannend of het echt zou werken, en uiteindelijk werkte het.

Dinsdag: De tweede dag begonnen we met Rekenen. Daar kregen we drie kwartier de tijd voor, daarna weer begrijpend lezen. Toen gingen we spelling niet-werkwoorden doen. Dan zei de computer een woord en dan moest je het woord opschrijven.

Woensdag: we begonnen weer met rekenen. Daar kregen we weer drie kwartier voor. Daarna gingen we spelling doen en het laatste deel van begrijpend lezen. We waren pas klaar om 12 uur. Dus we mochten even rusten tot half een.

Donderdag: We begonnen de dag weer met rekenen, en toen gingen we twee spellingstoetsen doen. En toen we klaar waren toen was de citoweek klaar. Iedereen is benieuwd naar de uitslag, maar je moet even wachten.


20 dec 2019 - Izabella: Kerst 2019
We gingen naar de musical van groep 6: ‘De moeite waard’. Het was een interessante musical, alleen het was heel lastig om te verstaan omdat we helemaal achteraan zaten. Het ging over een herbergier en zijn vrouw, die net drie sterren voor hun herberg hadden gekregen. Daardoor konden ze meer vragen voor de slaapplekken. Toen kwamen er een paar mensen voorbij, waarbij Maria en Jozef, maar die konden niet zoveel betalen, dus gingen ze maar in de stal slapen. En toen werd Jezus geboren.

Het kerstdiner was anders dan de vorige jaren want we gingen in plaats van na het eten voor het eten liedjes zingen. Dat was wel een verbetering vind ik, want dan heb je minder haast tijdens het eten. Ook aten de ouders niet meer in de gymzaal maar dronken een kopje koffie of thee als je ver weg woont. Tijdens het eten was het heel gezellig, iedereen  propte zich vol met eten. Er waren veel lekkere dingen maar ook heel veel toetjes. Het verbaast me dat er nog zo veel mensen de volgende dag kwamen. [;      


20 dec 2019 - Minne: vuurwerkles, 17-12
Woensdag kwam er een meneer van HALT. Zijn naam was Marc.

Hij kwam ons een vuurwerkles geven. Hij begon zich eerst even voor te stellen. Toen hij dat had gedaan moest hij nog even wat spulletjes pakken en ondertussen mochten wij even kletsen met elkaar. Toen hij daar ook mee klaar was begon de les en gingen we een quiz doen. Het was best een leuke quiz want er waren veel leuke (maar soms ook een beetje lastige) vragen. Daarna keken we een filmpje van Enzo Knol die ons wat tips gaf om wat veiliger vuurwerk af te steken. Toen dat voorbij was legde Marc uit wat hij doet voor zijn werk. Na het uitleggen gaf hij ons een veiligheidsbril en ging hij weer weg. Het was heel leuk!


20 dec 2019 - Nick: les na het toneelstuk "Leeuwenhart", 17-12
Maandag gingen we met de klas naar de grote zaal. In de gang voor de grote zaal gingen we bespreken hoe ons dal moest heten en we hadden bepaald dat het kerst dal zou heten en daarna gingen we hutten bouwen. Je kon in groepjes een hut bouwen of alleen, maar de meeste kinderen gingen in groepjes. De mevrouw waarmee we de hutten gingen bouwen, heette Robin. Toen iedereen een hut had gebouwd, vertelde ze dat we ons dal moesten beschermen dus gingen we een muur bouwen. We moesten wel een paar hutten slopen. En daarna vroeg Robin wat het beste was om een goede krijger te zijn. Zoals: moed, nieuwsgierigheid en creatief zijn. We moesten argumenten bedenken en we riepen de hele tijd "Red het kerst dal!"

20 dec 2019 - Sascha: de computerlessen 18-12
De computerlessen

We hebben de afgelopen weken met de klas een aantal computerlessen gevolgd. De computerlessen kregen we van juf Marleen. We gingen elke week werken aan een game. Juliana en ik hadden een game waarbij je de ballonnen moest zoeken zodat je kon opstijgen. Dit soort games maakten we op het programma cospaces. Afgelopen woensdag waren de games af en hebben we elkaars games gespeeld. Ook mocht iedereen iets bekijken door een virtual reality bril.  Ik was onder water en er waren allemaal vissen om mij heen, waarbij een haai! Ik vond het best eng, want je ziet je eigen lichaam ook niet dus je kan niet wegzwemmen.


16 dec 2019 - Caitlyn: De gebroeders Leeuwenhart, 13-12
 

Vandaag was de laatste dag van de week. De tijd gaat echt snel, maar dat hoort natuurlijk bij de winter. Het werd alsnog een leuke dag om naar het theater te gaan. Om 11:45 voordat we weggingen, speelden we een spelletje. Sommige ouders waren eerder gekomen en twee waren er om 12:15. Toen gingen we allemaal onze jassen aan doen en begonnen we te lopen. Terwijl we aan het lopen waren kletsten we lekker met elkaar totdat we aankwamen bij het theater. Wij waren de eerste school die binnen kwamen. Daarna kwamen er meer scholen aan. Toen we werden opgeroepen gingen we met zijn allen naar de zaal. Het eerste wat we zagen toen we binnen kwamen, was een heel groot bed. Iedereen ging zitten en luisterde naar het verhaal. Het was een beetje grappig, maar ook soms een beetje eng. In verschillende stukken van het verhaal klonken de geluiden ook heel hard of kwam er rook, maar iedereen vond het alsnog spannend en leuk om naar te kijken. Het was wel jammer dat er kinderen van een andere school de hele tijd tegen onze stoelen aanschopten. Bijna aan het einde van de voorstelling kwam er veel muziek en gingen de lichten uit. Iedereen was stil en keek overal om zich heen en sommige kinderen vonden het eng. Toen kwamen er opeens ogen uit het donker tevoorschijn. Het waren net kattenogen met lichten en veel rook eromheen. Dat vonden sommige kinderen het engste deel. Toen het verhaal voorbij was klapten iedereen voor de leuke voorstelling. De andere school ging als eerst weg en daarna gingen wij weg. We pakten onze jassen en begonnen weer terug naar school te lopen. Toen we terug op school kwamen was het nog vroeg, dus hadden we nog tijd om te spelen en te kletsen. Toen de bel ging was het alweer weekend. Ik vond sommige stukken van de voorstelling heel leuk. Sommige stukken waren een beetje eng, maar we hebben wel genoten.


06 dec 2019 - Amir en Malkollm: 6-12, de Johan de Witt
Wij zijn naar Johan de Wit geweest. Johan de Wit aan de Hooftskade is een VO school met niveau: VMBO BASIS KADER. We kregen, toen we binnen kwamen een rondleiding door de hele school, van een meisje genaamd Halima. De groep werd daarna in tweeën gesplitst. De ene helft deed techniek en de andere helft deed zorg en welzijn. Bij zorg en welzijn gingen we groepjes maken. Een paar groepjes gingen een fruitsalade maken van druiven, banaan, appel en meloen. Dat gingen we in stukjes snijden. De andere groepjes gingen een broodje gezond maken. In het broodje zat ei, kaas, tomaat, komkommer en paprika. Zij hebben eieren gekookt en plakjes gemaakt, en op het broodje gedaan. Daarna gingen we het opeten, en siroop drinken. De andere helft heeft techniek gedaan. Daar kregen we eerst een rondleiding door de zaal. Daar hebben we een soort telefoonhouder gemaakt. Dat deden we zo: We kregen eerst een klein plankje. We moesten het plankje eerst schuren en daarna moest je het mooi tekenen. Toen moest je er een gaatje in boren in het gaatje deden we een ring voor een sleutelhanger. Daarna gingen we een wedstrijdje doen. We gingen omstebeurt slaan op een hele grote plank, door met een hamer op een spijker te slaan. Toen we klaar waren gingen we naar een lokaal. Daar kregen we een pakje drinken en een reep, we kregen ook nog een tas erbij met een speeltje er in. Een geslaagd bezoek.

06 dec 2019 - Céline: de week van 5-12
De hele week waren we al benieuwd wie ons had getrokken. En wat diegene voor ons zou hebben gemaakt. Maandag, dinsdag en woensdag hadden de meeste kinderen hun surprise ingeleverd. In de ochtend gingen alle groepen naar het voorplein. We hebben toen Sinterklaas en zijn pieten ontvangen. Toen we weer binnen waren, gingen we de surprises open maken. Ik vond iedere surprise mooi geworden. Toen iedereen zijn/haar surprise had open gemaakt gingen we naar buiten. We moesten naar het voorplein om Sinterklaas en zijn pieten uit te zwaaien. We waren te laat en Sinterklaas was al weg dus gingen we weer naar binnen. Ik vond het een geslaagde dag.

13 nov 2019 - Hamza: de week van 11-11
Deze week was een heel korte week, we hadden maar 3 dagen Maandag, Dinsdag en Woensdag. Op maandag hadden we een klein beetje drempel het was een soort dat je zoveel mogelijk woorden moest lezen in een bepaald tijd we hadden ook gym dat was super leuk.

Op dinsdag hadden we ook de drempel we hadden Begrijpend lezen Spelling en Taal, in de middag hadden we meester Peter Hij gaf ons Natuniek we hadden het over dieren die met elkaar vechten We keken een video dat een baby krokodil tegen een Python ging Het was vrij gemakkelijk voor de Python hij won uiteraard het was ook spectaculair want de Python kan zijn mond soort van groter maken eerst was zijn mond heel klein dat hij de baby krokodil probeert te bijten ging zijn mond steeds groter worden en op het laatst was zijn mond weer normaal en toen gingen we knutselen we gingen een achtergrond maken achter onze boom en toen was het de volgende dag Op woensdag mochten we ook een klein beetje snoep meenemen We hadden ook de Drempel We hadden rekenen we hadden ongeveer 45 minuten de tijd en toen hadden we Woordenschat daar hadden we ongeveer 25 minuten de tijd voor en toen hadden we nieuwsbegrip en toen was het einde van de week. Nu afwachten wat de uitslag wordt.


18 okt 2019 - Stefan en Jovian: de week van 14-10
Preview foto Stefan: Afgelopen woensdag begonnen we in de ochtend met een normale les.

Maar toen gingen we met de bus naar het museum, en het onderwerp was patronen.

Nadat we onze jas hadden opgehangen, kwam de juf en nam ons mee naar een zaal. We keken een beetje naar patronen.

Toen gingen we naar een gang en daar kregen we de opdracht om zelf een patroon te ontwerpen.

Toen dat klaar was, gingen we naar een kamer. Daar kreeg je een blad; op dat blad mocht je iets tekenen, dan moest je hem in vieren knippen, dan plak je hem weer aan elkaar en dat werd 4 keer gekopieërd.  Dan plak je de kopieën aan elkaar en dan ben je klaar. En toen gingen we terug naar school. 

Jovian: De museumles was leuk; korte busreis, lange les, het printen van de tekening vond ik leuk en de rest een beetje leuk. De les over symmetrie was een beetje saai. De terugreis vond ik langer duren dan de heenreis. In de klas zijn we bezig om het resultaat te kleuren en op te hangen in de gang. Wie komt er kijken naar ons resultaat?


04 okt 2019 - Jennifer: de week van 30-9
We zijn met de hele klas naar de voorstelling "En de winnaar is…."

geweest . We hebben erg veel zien gebeuren en het was erg leerzaam .

We hebben bijvoorbeeld gezien hoe een kind zich voelt bij een vechtscheiding.

Ik vond het heel zielig om te zien.

Maar ook wat je kan doen en oplossingen kon je er ook uit halen.

We hebben ook gezien dat ze aan leuke dingen terug denken over elkaar .

Op een moment gingen ze vechten en dat  was erg grappig om te zien in slow motion maar als het in het echt gebeurt dan is het echt niet grappig meer .

Op het eind was het allemaal goed gekomen, gelukkig.

Als je meer wil weten raad ik je aan om het zelf te kijken .


24 sep 2019 - Rozemarijn: de week van 16-9
Preview foto Ik zit namens groep 8 van de Carolusschool in de wijkraad van Kortenbos. Onze school staat in de wijk Kortenbos. Ik en andere kinderen die in de wijkraad zitten hebben op vrijdagmiddag 20 september het feest ´Kortenbos gaat los´ georganiseerd.

Het doel van ´Kortenbos gaat los´ is om er een fijne wijk van maken waar iedereen mee mag doen en waar iedereen gelijk is. We proberen er voor te zorgen dat mensen uit de buurt nieuwe vrienden maken om gezellige dingen te doen (ook voor kinderen). Daarom hebben we na school allemaal leuke spelletjes bedacht waar iedereen aan mee kan doen. Als je dorst of trek had dan waren er allemaal hapjes uit verschillende culturen. Kunstenares Cis Deyl heeft een mooi bord gemaakt dat ergens in Kortenbos komt te hangen.

Ik vond het een leuke dag.


13 sep 2019 - Sena: de week van 9-9.
Hallo allemaal maandag gingen we gymmen. Op de dinsdag was het leuk omdat meester Peter aan het einde van de dag kwam want met hem gaan we altijd knutselen en proefjes doen. Dat doen we met meester Willem ook alleen met hem dan zijn we heel netjes maar bij meester Peter dan zijn we heel rommelig. Dat is dan wel zielig voor de klassenbeurters. Op woensdag was het gewoon een normale dag. Op donderdag moesten we meteen naar de gym dan heb je niks voor niks je kleren aangedaan.Vrijdag de laatste dag van de week gingen we de laatste uur iets voor jezelf doen.

 


09 sep 2019 - Wiresh: de eerste week.
Dinsdag: de eerste school dag was voor mij spannend waarschijnlijk vonden de andere kinderen het niet spannend maar dat kan een ieder is verschillend, bij het binnenkomen gaven we de meester een hand je mocht dan een plek uitkiezen en nog wat praten. Daarna startten we met het schoolwerk. Als eerst deden we taal en toen rekenen daarna hadden wij de eerste pauze, daarna lezen na lezen was het 12uur dan begint de overblijf buitenspelen en weer naar binnen toen hadden spelling en spelling was het 3 uur de eerste school dag zit erop.

Woensdag: de tweede school dag vond ik het nog steeds spannend, de meester een hand geven; op de plek zitten die je had uitgekozen en om half negen starten wij met spelling en daarna taal. Na taal hadden we rekenen en daarna gingen we naar buiten na een kwartier gaan we weer naar binnen daarna moesten wij lezen en was het al half 1 mochten wij na huis.

Donderdag: de derde school dag vond ik het minder spannend ik ben naar binnen gegaan de meester een hand gegeven en ben ik gaan zitten als het nog geen half negen is dan kan je nog praten maar als het half negen is dan moet je gaan zitten, als je te laat bent krijg je een T van te laat. De meester zegt dan dat je te laat bent dan kan je gaan zitten op je plek. De les begon van taal en daarna weer rekenen en toen het 11 uur was gingen we gymen tot 12 uur en daarna buitenspelen maar dit keer op het voorplein en toen weer naar binnen en als we van het buitenspelen komen moeten we gaan eten en daarna lezen na het lezen gingen we spelling doen en toen was het 3uur en gingen we naar huis.

Vrijdag: de vierde school dag Ik ben naar binnen gegaan een hand geven aan de meester en ben gaan zitten op me plek en het was half negen dus we begonnen aan spelling daarna rekenen en buitenspelen naar binnen en lezen en daarna rekenen, toen was het 12 uur we gingen weer naar buiten dit keer weer op het voorplein en het was een chaos want bijna alle groep 8 leerlingen gingen van de glijbaan af en dat was leuk en toen de bel ging moeste we naar binnen en lezen en na het lezen gingen we taal doen daarna gingen we een verjaardagskalender maken iedereen moest zijn of haar getal op schrijven wanneer ze jarig zijn en versieren daarna gingen we op de foto je mocht je zelf versieren met gekke hoedjes of slingers en toen gingen we een spel spelen en toen naar huis en deze week zat er weer op.

 

Deze school week vond ik in het begin spannend omdat ik niet wist hoe of wat je in groep 8 kan krijgen, toen ik eenmaal gewend was aan de meester en mijn zitplaats viel dit weer mee


06 sep 2019 - Jedien: kennismaking.
kennismakingsgesprek

Bij het kennismakingsgesprek wilden ik, mijn vader en  meester Willem elkaar beter leren kennen. Toen stelde hij vragen zoals: wat voor sport/sporten doe je?  Daarna kwam het contract; daarin schrijf je wat je aan het eind van de schooljaar wil bereiken en wat je ouders van jou verwachten,wat verwacht jij van de meester, en je ziet er ook  je scores van groep 7 in. Welk doel heb je aan het eind van groep8, hoe wil je jouw doel bereiken en  wat ga je er aan doen?  Aan het eind moesten wij allemaal een handtekening plaatsen.